چاوز: قتل‌عام ناتو در طرابلس محکوم است
عدالت عدالت

منبع: Venezuelanalysis.com


چاوز قتل‌عام ناتو در طرابلس را محکوم می‌کند و نسبت به بی‌ثبات کردن اپوزيسيون هشدار می‌دهد


هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا روز يک‌شنبه، در ميان گزارش‌های رسانه‌های بين‌المللی در بارۀ پيشرفت شورشيان ليبی به سمت شهر طرابلس، مجدداً بمباران ناتو در ليبی را محکوم کرد.

چاوز، که اخيراً از شيمی-درمانی در کوبا مراجعت کرده است، طی يک مصاحبه مطبوعاتی اقدامات ايالات متحده و دولت‌های مشخص اروپايی را به عنوان «قتل‌عام» توصيف کرد و فراخوان صلح خود را برای مردم جهان تکرار نمود.

چاوز از شروع مداخله ناتو در ليبی از ماه مارس، آن را مستمراً محکوم کرده و گفته است که ايالات متحده، فرانسه، و بريتانيا به دلايل خبيثانه و استراتژيک، و هم‌چنين سوء‌استفاده از نفت و ذخاير عظيم طلای ليبی درگيرند.

رييس‌جمهور ادامه داد: «امروز، آن‌ها نمی‌دانم چقدر بمب ريخته اند، و بمب‌ها به شيوه‌ای کاملاً بی‌شرمانه و باز ريخته می‌شوند، آن‌ها ديگر حتا به خود زحمت توضيح نمی‌دهند، مدارس، بيمارستان‌ها، خانه‌ها، محلات کار، کارخانه‌ها، مزارع کشاورزی، درست در اين لحظه بمبارن می‌شوند.»

رودريگو کابزاس، نماينده «حزب سوسياليست متحد ونزوئلا» به نوبه خود استفاده ناتو از «نيروی جنايتکارانه» را محکوم نمود و آن را به عنوان يک اقدام «تجاوز ارضی» توصيف کرد. نماينده «حزب سوسياليست متحد ونزوئلا» هم‌چنين گفت که از شروع درگيری ۵٫۰۰۰ غيرنظامی کشته شده اند و همان تعداد هم شديداً زخمی شده اند.

اپوزيسيون ونزوئلا در پی «دامن زدن به خشونت» است
چاوز، در ادامه مردم ونزوئلا را تشويق کرد طرح‌های اپوزيسيون ونزوئلا برای بی‌ثبات کردن کشور را «خنثا» نمايند، و گفت تعدادی از نيروهای سياسی اپوزيسيون سعی دارند به خشونت در ونزوئلا دامن بزنند.

اعضای مجلس ملی روز دوشنبه يک نشست فوق‌العاده برگزار کردند تا حمله اپوزيسيون به حکومت ونزوئلا را بررسی کنند. نمايندگان «حزب سوسياليست متحد ونزوئلا» می‌گويند اپوزيسيون در صدد است با ايجاد تنش، «زمينه مداخله خارجی» در ملت آمريکای جنوبی را آماده سازد.

آمارال سانتوس، نماينده «حزب سوسياليست متحد ونزوئلا» خاطرنشان کرد که اپوزيسيون و رسانه‌های آن‌ها اخيراً فضای سياسی مشابه روزهای قبل از کودتای آوريل ۲۰۰۲ را به وجود آورده اند، که طی آن چاوز موقتاً برکنار شد و بيش از ۵۰ ونزوئلايی به دست دولت موقت کشته شدند.

رودريگر نماينده «حزب سوسياليست متحد ونزوئلا» گفت: «ما (حزب) اميدواريم هيچ‌کس آرزو و خواست راه‌حل ليبی را - راه‌حلی که بر يک حمله نظامی قرار دارد- برای زندگی در ونزوئلا نداشته باشد.

 


September 7th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی